Veelgestelde Vragen

Woningvragen

Kan ik mij inschrijven als woningzoekende?

U kunt zich inschrijven als woningzoekende door een contactformulier in te vullen. Ook zijn alle beschikbare woonruimtes te vinden onder het kopje ‘Te huur’. En vindt u het laatste nieuws over de nieuwe woningen onderaan de Homepagina, onder het kopje ‘Nieuws’. Hierin staan alle nieuwsrubrieken over huidige en toekomstige woningen.

Hoelang duurt het voordat ik een woning toegewezen krijg als ik op de wachtlijst sta?

De wachttijd voor een woning is een onzekere factor. Hier kan OnWin geen concrete afspraken over doen. Wel wordt de volgorde bepaald aan de hand van een wachtlijst met prioriteitsbeginsel. 

Kan ik iemand voordragen om mijn woning over te nemen?

Het is mogelijk om een persoon voor te dragen om uw woning over te nemen, echter zal diegene op de wachtlijst komen te staan. Wel houdt OnWin een prioriteitenlijst bij met alle woningzoekenden die wellicht voorrang nodig hebben wegens gegronde redenen.

Hoeveel kost de maandelijkse huur van een pand via OnWin?

De huur is samengesteld uit verschillende onderdelen, afhankelijk van de grootte en ligging. Zo bestaat de huur uit de huur van de ruimte, het huren van een parkeerplaats en het huren van een berging. Boven op de huur komen nog elektriciteitskosten, waterkosten, gaskosten en andere servicekosten.

Wie betaalt de OZB-, riool- en afvalstofheffing?

De OZB betaalt de eigenaar van het gebouw, dus OnWin. De rioolheffing wordt voorgeschoten door OnWin en naderhand verrekend met de servicekostenafrekening. Echter huurders van zelfstandige woonruimtes krijgen vanuit de gemeente een aanslag voor de rioolheffing. De afvalstofheffing wordt net zoals de rioolheffing voorgeschoten en naderhand via de servicekostenafrekening verrekend. Bij het huren van een zelfstandige woning ontvangt ook hier de huurder een aanslag van de gemeente.

Heb ik recht op huurtoeslag?

U heeft recht op huurtoeslag als de huur van de woning €752,33 of lager is (1 januari 2021). Als de huur hoger is dan €752,33 dan betreft het een huurprijs in de vrijesectorwoningen.

Hoe kan ik mijn huurovereenkomst opzeggen?

De huurovereenkomst dient te worden opgezegd, met een aangetekende brief of opzegging per e-mail aan OnWin. Bij het versturen van een aangetekende brief, dient de brief opgestuurd te worden naar het volgende adres:
OnWin t.a.v. beëindiging huur
Kayersdijk 149
7332 AP Apeldoorn

Wat is de minimale opzegtermijn?

De minimale opzegtermijn is afhankelijk van het huurcontract. Als er een minimale huurperiode is afgesproken, kan na afloop van de minimale huurperiode de huur worden opgezegd. Als er geen minimale huurperiode is afgesproken geldt er een opzegtermijn van één maand. De opzegging is in principe per de eerste van de maand, tenzij in het huurcontract staat dat de huur per een andere dag kan worden opgezegd.

Wanneer krijg ik mijn borg terug?

De borg wordt zo snel mogelijk na sleuteloverdracht teruggestort. De uiterlijke termijn waar OnWin naar streeft voor het terugstorten van de borg is 5 weken.

Zijn mijn spullen verzekerd via OnWin?

Als huurder dient u zelf een inboedelverzekering af te sluiten. Als u ervoor kiest om deze niet af te sluiten, kunt u in geen enkel geval terugvallen op schadevergoeding door OnWin. Het wordt daarom ook ten zeerste aangeraden om een inboedelverzekering af te sluiten als u huurt bij OnWin.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

U kunt uw rekeningnummer wijzigen door contact met ons op te nemen telefonisch of via de mail.

Mag ik mijn ruimte onderverhuren?

Het is helaas niet toegestaan om uw ruimte onder te verhuren.

Algemene vragen

Ik heb overlast van mijn buren, wat kan ik doen?

Normale woon- en leefgeluiden van buren moeten worden geduld. Als u toch hinder hiervan blijft ondervinden, dient u contact te maken met de desbetreffende buren. In de praktijk blijkt dat bewoners hinder veroorzaken zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. Ga dus in gesprek met de buren om samen tot een oplossing te komen. Mocht na meerdere pogingen blijken dat een constructief gesprek lastig is, dan kan een mediator van OnWin ingeschakeld worden. Breng tevens OnWin via het contactformulier op de hoogte van wanneer en hoe vaak de overlast wordt ervaren.

Bij extreme overlast of incidenten kunt u contact opnemen via het contactformlier. Bij overlast start OnWin een onderzoek en spreken hierbij met beide partijen. Indien nodig zal OnWin contact opnemen met politie, gemeente en hulpverlening. Samen wordt dan naar een oplossing gezocht.

Ik heb mijzelf buitengesloten, hoe kom ik binnen?

Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het verdelen van de reservesleutels. Voor het bemachtigen van een nieuwe sleutel, kunt u contact opnemen via het contactformulier. Kosten van de sleutel bedragen €50,-.

Ook is het mogelijk om zelf een slotenmaker in te schakelen. U bent verantwoordelijk voor eventuele schade die de slotenmaker aanricht.

Ik heb een melding gedaan en nog geen antwoord ontvangen, wat nu?

Onze beheerders streven ernaar om binnen 3 tot 5 werkdagen op een melding te reageren.

Hoe moet ik mijn woning opleveren?

Als u uw woning verlaat, dient deze schoon, heel en leeg opgeleverd te worden. Het uitgangspunt is dat de staat van de woning net zo dient te zijn, als toen u de sleutels van de woning kreeg. Voor het vertrek uit de woning dient u een opleverforumlier in te leveren. Dit formulier zal door de pandbeheerder nagelopen worden tijdens de oplevering.

Eventuele kosten bij oplevergebreken, (gevolg)schade of niet nakoming van de ontruimingsplicht worden op de huurder verhaald. Voor meer informatie over de rechten en plichten bij het opleveren van de woning, verwijzen we u naar het huurcontract.

De algemene ruimte is niet (goed) schoongemaakt, wat kan ik doen?

Als u vindt dat de algemene ruimte, zoals de gang of trappenhuis niet schoon zijn omdat de schoonmaker zijn werk niet (goed) doet? Maak dan een melding via het contactformulier met eventuele foto’s. Als u denkt dat de buren het niet netjes houden, bespreek dit met elkaar. Als u er niet uit komt, maak er dan een melding van via het contactformulier met eventuele foto’s.

Ik heb overlast van ongedierte, wat moet ik doen?

Bij overlast van ongedierte zoals ratten, muizen, kakkerlakken en ander ongedierte in de algemene ruimtes, maak melding via het contactformulier. OnWin schakelt specialisten in voor aanpakken van de overlast. Als er sprake is van overlast van ongedierte in uw eigen woning, bent u hier als huurder zelf verantwoordelijk voor. Daarnaast is het belangrijk dat alle bewoners zich inzetten voor een hygiënische woonomgeving.

De volgende tips voor het voorkomen van overlast van ongedierte kunnen hierbij helpen:

  • Laat geen eten en/of etensresten rondslingeren.
  • Gooi vuilnis direct weg in de daarvoor bestemde vuilnisbakken.
  • Berg al het eten op in afsluitbare bakken.
  • Houd uw woning goed schoon.

Bij overlast van bedwantsen dient u gelijk via het contactformulier contact op te nemen. Bij bedwantsen wordt direct actie ondernomen om verdere verspreiding in het pand te voorkomen.

Technische vragen

Voor welk onderhoud ben ik als huurder voor verantwoordelijk?

Voor huurder bent u verantwoordelijk voor klein onderhoud. Het gaat bijvoorbeeld om het vervangen van een lamp of een kleine verstopping. Ook reparaties door huurder veroorzaakte schade dienen door de huurder gerepareerd te worden op eigen kosten.

Ik heb last van lekkage, wat nu?

Bij lekkage wat niet zorgt voor verdere schade, dient een onderhoudsverzoek te worden ingediend via het contactformulier. Zet zelf een opvangbak neer om te voorkomen dat het water via de vloer wegloopt. Bij ernstige lekkage en/of directe kans op verdere schade, dient er contact te worden opgenomen via het contactformulier.

Bij lekkage uit de waterleiding wordt aangeraden om het water of te sluiten in de woning of woongroep. Bij lekkage uit de afvoer van bijvoorbeeld de wasbak of douche, wordt geadviseerd om zo min mogelijk gebruik ervan te maken en melding te maken via het contactformulier.

Ik heb geen stroom, wat nu?

Als u een eigen stoppenkast of groepenkast heeft, bekijk deze dan eerst zelf. Als er een groep of stop uit ligt dan kunt u deze terug inschakelen of de stop vervangen.

Als de spanning er dan weer af valt, schakel dan de groep weer uit. Haal dan alle stekkers van deze groep uit het stopcontact en schakel de lampen uit. Zet de groep nogmaals aan, stop één voor één de stekkers weer in het stopcontact, en schakel de lampen weer in. Wanneer de stroom nogmaals uitvalt weet u welk apparaat het probleem veroorzaakt.

Als op deze manier het probleem niet is verholpen, maak dan een melding via het contactformulier.

De rookmelder piept, wat nu?

Dit betekent waarschijnlijk dat de batterij van de rookmelder leeg is. Maak via het contactformulier een melding, zodat OnWin het komt vervangen.

Wanneer mag ik de rookmelder afdekken?

De rookmelder mag alleen afgedekt worden, wanneer er veel stof vrijkomt bij het klussen. Het afdekken van de rookmelder zorgt ervoor dat de melder niet verstopt raakt en daardoor niet meer goed werkt of storingsmeldingen geeft.

Ik heb problemen met internetverbinding, wat nu?

Als u internet heeft afgesloten via OnWin en krijgt problemen met het internet, neem dan contact op via het contactformulier.